Bakning!


Imorse, eller idag ska jag väl skriva, när jag vaknade satte jag igång att baka dessa små praliner! Sjukt goda och mycket enkelt att göra, så jag tycker det är värt att göra någon gång om man känner för nån liten bit choklad och dessutom har lite tid över. För det tog ett tag att göra :)

Receptet:

150 g nötter, jag hade mandel, cashewnötter, jordnötter och hasselnötter. Men det spelar ingen roll vilken sort du väljer. Men är det kryddade nötter tänk på att det måste passa till choklad.
300 g mörk choklad
15 g smör
2 msk florsocker
2 msk vispgrädde

Smält 75 g av chokladen i ett vattenbad och rör sedan ner smör, socker och grädde. Grovhacka alla nötter och blanda ner även dem i chokladsmeten (lämna kvar omkring 2 msk nötter till dekoration)
Droppa teskedar av smeten på något underlag (exempelvis en plåt) och ställ kallt i 2-3 timmar.

Smält resten av chokladen och täck pralinerna med den smälta chokladen. Doppa inte i chokladen utan ta istället en sked och häll över pralinerna. Strö över nötterna som blev över och låt pralinerna sedan stå kallt i 1 timme. Lägg dem gärna i någon slags form då det ser bättre ut! :)

Then eat it! c:

Moa


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tack för kommentaren. Puss!
Trackback