Chokladkakor, mums c:



Recept:

125 g smör
Knappt 1 ½ dl strösocker
1 ägg
knappt 1 dl sirap
drygt 6 ½ dl vetemjöl
1 tsk mald ingefära

Dekoration:
200 g mörk choklad (kommer dock inte ihåg exakt hur mycket jag hade så tänk drygt 200 g, ifall det behövs mer)
50 g mjölkchoklad (samma som ovanstående, inte helt säker på hur mycket jag  använde)

Vispa ihop smör och socker så det blir krämigt. Tillsätt ägg och sirap. Sikta i mjöl och ingefära och rör ihop ingredienserna till en fast deg. Låt den sedan stå kallt i 30 min.

Kavla ut degen så den blir 1 cm tjock. Tryck ut kakor med hjälp av kakformar. Gör såhär tills degen är slut. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper och grädda i ugn i 10 min. (Ugn 180 grader) Låt dem sedan svalna.

Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Doppa sedan kakorna en i taget i den smälta chokladen och lägg på tallrik med bakplåtspapper på. Ställ kakorna kallt tills chokladen stelnat.

Smält mjölkchokladen i ett vattenbad. (Här är det bra att ha en spritspåse men eftersom jag inte har det hemma använde jag mig av en vanlig fryspåse.) Har du spritspåse så fyll den och använd dig sedan av ett fint munstycke och ringla ut mjölchoklad över kakorna. Om du använder dig av en påse så fyll chokladen i ena hörnet av påsen. Använd dig sedan av något litet och vasst som du använder dig av för att sticka hål i påsen. Sedan är det bara att ringla ut chokladen över kakorna.

Ställ kakorna kallt tills all choklad har stelnat och servera sen! :)

Moa


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Tack för kommentaren. Puss!
Trackback